5 fouten die ondernemers vaak maken op hun Over Mij-pagina (+ hoe jij ze slim vermijdt)
Weet je wat in veel gevallen de meest bezochte pagina is op een website, vaak bij mensen die je nog niet kennen?
Da’s de Over Mij Pagina.
(No worries, je hoeft me niet op m’n woord te geloven - check gerust je eigen statistieken.)
Vaak is dat de eerste plek waar potentiële klanten gaan (curieuze)neuzen.
Omdat ze willen voelen wie je bent. Wat je belangrijk vindt. Of jij een beetje bent zoals zij.
En of jij de persoon bent die hen kan helpen.
Toch kijken veel ondernemers op dezelfde manier naar die pagina als ik naar de berg strijk in mijn waskot
Het bengelt ergens onderaan op hun lijstje met prioriteiten 😏
Ofwel is hun Over Mij-pagina al in geen jaren meer geactualiseerd, waardoor die niet meer matcht met waar ze vandaag staan in hun ondernemersreis
Ofwel is ze haastig bij elkaar geschreven, zonder dat er echt strategisch over is nagedacht (no shame daarover hoor, want hoe f*cking moeilijk is dat ook, over jezelf schrijven?)
Of nog erger: er is gewoon GEEN Over Mij-pagina 🙈
Dat is doodzonde.
Want een onbestaande of slecht opgebouwde Over Mij-pagina? Die kost jou als ondernemer omzet én klanten.
Daarom deel ik in deze blog vijf veelgemaakte fouten die ik vaak zie opduiken. Zodat jij die kan vermijden, en een Over Mij-pagina kan schrijven die écht aan het vel blijft plakken van je ideale klant.
Eerst en vooral: waarom heb je een Over Mij-pagina nodig?
Kan je ook business doen zonder Over Mij-pagina?
Tuurlijk joh. Het is niet alsof de ondernemers-politie opeens aan je deur zal staan, met een boete voor jouw ontbrekende of snel in elkaar geflanste Over Mij-pagina. Met een beetje geluk zijn er ook zonder die pagina nog wel mensen die je contactformulier invullen.
Maar zoals ik hierboven al schreef: die Over Mij-pagina is vaak één van de meest aangeklikte pagina’s. Van je ganse website, hé. Jaha, meer dan die homepage of salespage waar je dagen op hebt gezweet.
Voor veel mensen is het zelfs dé plek waar ze voor het eerst écht kennismaken met jou en je merk. Ze willen weten wie je bent. Waarom je begonnen bent met ondernemen. Inschatten of jij iemand bent bij wie ze zich veilig voelen, die hen snapt, en die hen misschien wel verder kan helpen.
En als die pagina hen dan op hun honger laat zitten?
Dan klikken ze weg. Terug richting Google, recht in de armen van… je concurrent 🤦♀️
Wat is het doel van een Over Mij-pagina?
“Over Mij”, dat is een misleidende titel, om heel eerlijk te zijn. Want *spoiler*: het gaat op deze pagina minder over jou dan je denkt.
Want het échte doel van deze pagina is niet (alleen) dat jij jezelf voorstelt.
Wat dan wel?
#1 - Een band opbouwen met de lezer aan de andere kant van het scherm (= connectie)
Zodat die voelt:
“Amai, die snapt wat ik nodig heb.”
“Oef, die klinkt niet als een wandelend LinkedIn-cliché, wel als een mens van vlees en bloed.”
#2 - Ervoor zorgen dat hij of zij jou gelooft ( = vertrouwen kweken)
Dat doe je door op je Over Mij-pagina ook stil te staan bij je aanbod. Focussen op het resultaat dat klanten boeken dankzij jouw product of dienst is dus een bijzonder goed idee.
Onthou dus:
Een streepje persoonlijk verhaal + een vleugje connectie + een toefje vertrouwen = een Over Mij-pagina waarmee je klanten aantrekt die écht bij je passen
Maar waar begin je in godsnaam?
Door te beseffen dat een Over Mij-pagina schrijven géén rocket science is.
Er bestaat niet zoiets als één correcte aanpak, perfecte indeling of ideale lengte. Wat lijkt te marcheren voor een concurrent, voelt misschien minder passend voor jou. En dat is helemaal okee.
Tegelijk zijn er wel een paar ‘fouten’ (als je ze al zo mag noemen) die ik héél vaak zie terugkomen. Dingen die maken dat zo’n Over Mij-pagina niet doet wat ‘ie moet doen (connectie, vertrouwen, extra cash op de bank…)
Hieronder zet ik de vijf meest gemaakte fouten voor je op een rij (zodat jij ze slim kan vermijde, ah ja 😉)
5 veelgemaakte fouten op de Over Mij-pagina’s van ondernemers
#1 - Je Over Mij-pagina gaat alleen maar over jou
Heel wat ondernemers nemen op hun Over Mij-pagina een laaaaaaaange aanloop (zo eentje van het type: “Ik werd geboren in een klein dorp in de Westhoek...”), maar vergeten onderweg hun lezer aan te spreken. Het resultaat? Een Over Mij-pagina die vooral over hen gaat. En niet over waarom ze relevant zijn voor de persoon aan de andere kant van het scherm.
Maar jouw ideale klanten komen niet naar die Over Mij-pagina omdat ze je autobiografie willen lezen. Wel om in te schatten of jij hen snapt. Of jij iets kan betekenen voor hun specifieke situatie. Of jij de juiste vibe én expertise hebt.
En ja, wie jij bent en waar je vandaan komt, mag daar gerust in doorschemeren. Maar wel gefilterd door de bril van je klant.
👉 Je hele levensverhaal? Skippen, die handel.
👉 Relevante ervaringen die iets zeggen over hoe jij werkt of waar jij voor staat? Graag.
👉 Een anekdote die de brug slaat tussen jouw persoonlijkheid en je aanbod? Topidee.
#2 - Je verwart ‘professioneel’ met ‘afstandelijk’
Sommige Over Mij-pagina’s lezen als een sollicitatiebrief uit 2007. Zonder voornaam. Zonder foto. Zonder één gram persoonlijkheid.
En da’s zonde. Want professioneel zijn betekent niet dat je droog moet overkomen. Of dat je jezelf moet verstoppen achter een logo of een fancy functietitel.
Want je potentiële klant, die is niet op zoek naar een robot met 1.000 diploma’s. Wel naar (h)erkenning. Naar hulp. Naar advies. Naar iemand die ‘m helpt om van punt A naar punt B te geraken.
Afstandelijkheid op je Over Mij-pagina, dat kan er zo uitzien:
Je spreekt over jezelf in de derde persoon (“Kim is een gedreven coach die klantvriendelijkheid hoog in het vaandel draagt”)
Of nog erger: in de eerste persoon meervoud, terwijl je eigenlijk alleen werkt (“Bij Personal Trainer Joeri doen wij er alles aan om jou consistent aan het sporten te krijgen”)
Je gebruikt alleen passieve zinnen en geen enkele ik-boodschap
Op je Over Mij-pagina is er geen foto te bespeuren
Naar je voornaam moeten bezoekers harder zoeken dan Mulder & Scully in The X-files naar bewijs van buitenaards leven 👽
#3 - Je gebruikt saaie titels, die weinig zeggen
Op je Over Mij-pagina zijn je titels vaak het eerste wat mensen lezen. Dat komt door hoe we lezen op een scherm. Want websitebezoekers lezen zelden woord voor woord - nee, ze scannen. Je titels zijn het equivalent van die felgekleurde grepen op een klimmuur: ze zorgen voor iets waar we ons visueel aan vast kunnen klampen.
Toch kom ik keer op keer titels als deze tegen:
Over Mij
Wie ben ik?
Over [bedrijfsnaam]
Dat kan natuurlijk. Maar het vertelt je lezer bitter weinig. Terwijl dit net een kans is om hen nieuwsgierig te maken, of zelfs aan het glimlachen te krijgen.
Zie je titels als krantenkoppen boven een artikel, die teasen om verder te lezen. Liefst voelen alle titels van al je blokken ook als een coherent verhaal, dat je ook snapt als je enkel de titels zou lezen.
(En nee, dat betekent niet dat je meteen moet goochelen met humor of poëzie. Of erger nog: voor clickbait-achtige titels moet kiezen. Maar hopelijk snap je dat een titel als “Van kantoorslaaf naar kattenfluisteraar” meer aanspreekt als een droge “Meer over mij”)
#4 - Je verstopt jezelf achter jargon of vage taal
Je meerwaarde onder woorden brengen, dat is iets waar ik veel ondernemers mee zie worstelen. Zelfs in die mate dat de boodschap die ze proberen over te brengen compleet verdwijnt in een wolk van wolligheid. Gevolg: je lezer haakt af, nog voor je écht iets gezegd hebt dat ertoe doet.
Taal als “meer balans”, “betere resultaten” of “meer impact” klinkt misschien mooi op papier… maar het zegt eigenlijk bitter weinig. Je potentiële klant is niet op zoek naar vage beloftes. Die wil weten wat hij of zij na een samenwerking met jou voelt, doet of bereikt.
👉 “Ik zet je in je kracht” zegt bijvoorbeeld weinig. Maar “Binnen 3 maanden ga jij weg bij je narcistische ex”? Kijk, dat is al een heel ander verhaal.
👉 “Je gaat je omzet verhogen” is nogal vaag. Maar “binnen 5 weken heb jij genoeg financiële buffer om ontslag te nemen op je soul-sucking job in hoofdberoep”? Dát is iets waar startende ondernemers van gaan watertanden.
Durf dus kiezen voor taal die binnenkomt. Die zindert. Die een beeld oproept van hoe het leven of werk van je ideale klant eruit ziet ná jullie samenwerking. Want het is pas op het moment waarop die denkt: “Amai, dit gaat precies over mij” dat hij of zij actie gaat ondernemen.
Wat me naadloos bij de laatste fout uit deze blogpost brengt:
#5 - Je voorziet geen duidelijke call-to-action
Een Over Mij-pagina laten eindigen zonder call-to-action? (= datgene wat je wil dat je lezer doet). In feite is dat hetzelfde als tijdens een toffe date plots rechtstaan en wegwandelen, zonder iets af te spreken voor een volgende keer. Een gemiste kans.
Want laat ons eerlijk zijn: als iemand de moeite neemt om jouw Over Mij-pagina van begin tot eind te lezen, dan is er op z’n minst wat interesse. Nieuwsgierigheid. Goesting, zelfs. Maar als jij je pagina ‘dood’ laat lopen (zonder een klikbare knop, een uitnodiging of een richtingaanwijzer), dan snij je in je eigen vel.
👉 Wil je dat mensen een kennismakingsgesprek boeken? Zeg het letterlijk.
👉 Wil je dat ze doorklikken naar je aanbod? Stuur hen daar dan naartoe.
👉 Of mogen ze zich inschrijven op je nieuwsbrief? Maak het makkelijk.
Je hoeft daarvoor geen grote marketingtrucs boven te halen. Een warme, persoonlijke uitnodiging werkt vaak het best. Geen schreeuwerige reclame, maar een vriendelijk-doch-kordaat duwtje in de juiste richting.
“Damn, da’s de m/v/x die ik moet hebben 🤩”
- iedereen, binnenkort, na het lezen van jouw Over Mij-pagina-
Dat zou wel eens het geval kunnen zijn, nadat je “Schrijf een Onweerstaanbare Over Mij-pagina” hebt gevolgd.
Geen ellenlange cursus. Geen standaard template die je maar te copy-pasten hebt.
Wél: een compacte webtraining die bestaat uit twee elementen:
Een interactief framework met voorbeeldblokken (getest & goedgekeurd op zo’n 50 Over Mij-pagina’s, die ik als copywriter al schreef voor klanten)
Een werkboek vol inspirerende vragen en schrijfstarters waarmee je jouw eigen verhaal in no time vormgeeft.
Alleen wie op de wachtlijst staat, geniet van de early bird korting tijdens de lanceringsweek vanaf 10 juni 2025