Van code naar copy: hoe Mad IT hun online verhaal eindelijk helder kreeg

“In de jaren na 2018 was ik ‘de IT-consultant’, en ik merk dat dat label wat te lang aan mij is blijven plakken. Want in realiteit is Mad IT al jaren groter dan ikzelf. Maar ik merk dat onze online profilering achterop hinkt. Kan je ons helpen om dit te doen kantelen onze website, zodat we bij potentiële klanten en sollicitanten een betere eerste indruk maken?”

Met die vraag mailde Floris Verhoeven, zaakvoerder van Mad IT, me eind vorig jaar. Een paar weken later, op de koudste dag van december, zagen we elkaar voor het eerst in Leuven. Hij met de motor vanuit het exotische Deerlijk, ik met de trein vanuit het minstens even exotische Aarschot 😏

Teamfoto Mad IT

DETAILS

  • Webcopy

  • Positionering

  • Merkverhaal

  • Tone of voice

 

Over Mad IT

Kleine disclaimer: ik heb bijzonder weinig met IT. Vraag me niet wat een API, een backend of een SQL-query is, want da’s Chinees voor mij. Maar toen ik Floris hoorde babbelen, voelde ik direct: “hier zit iets in”. En dat ‘iets’ bleek een verhaal te zijn met véél meer potentieel dan je op het eerste gezicht zou denken.

Want Mad IT beantwoordde in geen enkel opzicht aan het beeld dat ik had van “een IT-bedrijf”. Geen logge corporate, wel een klein, hecht team van developers met een hart voor all things Microsoft. Of ze nu digitale apps, tools of platformen bouwen voor klanten: bij hen draait alles om het vinden van de perfecte match tussen data, technologie én de mensen die ermee aan de slag gaan.

Over het project

De vraag die Floris me stelde, leek op het eerste gezicht eenvoudig: “Kan je de teksten voor onze website schrijven?” Maar al na het eerste gesprek voelde ik: dit gaat over meer dan webcopy alleen.

Want Mad IT zat op een kantelpunt. Floris en z’n collega’s werkten al jarenlang vooral via mond-tot-mondreclame. Goed werk leveren voor fijne klanten, daar ging vooral hun aandacht naartoe. Marketing? Not so much…Er was wel een website, maar die voelde eerder generiek en afstandelijk aan (lees: die liet totaal niet voelen wat voor warme, betrokken ploeg erachter zat)

Werk aan de winkel dus! 💪

Onze aanpak

Om van die eerste vraag naar een sterk verhaal te gaan, doorliepen we samen dit traject:

  • Uitgebreide kick-off - Aan de start van onze samenwerking vulde Floris een uitgebreide vragenlijst in. Die vormde de leidraad tijdens onze kick-off, waar we samen diep in hun verhaal doken. Waar staat Mad IT voor? Wat typeert samenwerken met hen? Wat maakt hen anders dan de concurrentie? En waar dromen ze als bedrijf nog van?

  • Van “wat willen wij vertellen?” naar “wat wil de klant weten?” - Samen trokken we het perspectief open. We bekeken hun aanbod door de bril van hun ideale klant en ontdekten onderweg hun rode draad: technologie die werkt voor mensen.

  • Structuur en focus - We brachten hun diensten onder in drie duidelijke pijlers: maatwerkprojecten, migratietrajecten en onderhoudscontracten. Dat gaf meteen ook richting aan de indeling van de website.

  • Het team in beeld - We gaven Mad IT letterlijk een smoel, door te werken met een  warme, persoonlijke Over Ons-pagina (inclusief zalige intro’s per teamlid - ga maar eens lezen!). Daardoor is het meteen ook in één klap duidelijk dat het geen eenmansbedrijf meer is.

  • Sterker werkgeversmerk - Op mijn aanraden voegden we nog een Werken Bij-pagina toe. Want één van hun doelen de komende jaren is extra mensen aanwerven. Dan helpt het als sollicitanten voelen wat voor werksfeer er achter dat gele logo schuilgaat.

  • Schrijven in fases - We wisselden schrijf- en feedbackweken af. Iets waar ik als copywriter niet bij elk project in slaag, maar hier werkte dat ritme bijzonder goed. Het bracht ons focus, rust en kwaliteit.

  • En omdat ik het niet kon laten, schreef ik ook een 404-pagina met een knipoog naar de gele koe uit hun huisstijl. Zodat verloren gelopen bezoekers eerder glimlachen dan wegklikken.

Sneak peak in de copy 👀

Meer lezen?

De integrale website vind je hier: https://www.mad-it.be/

Webdesign & illustraties: Lode Lambert (die tevens ook fungeerde als matchmaker tussen Floris en mij - nog eens merci, Lode!) 

Samen met Chloé gingen we op zoek naar een manier om beter en duidelijker te vertellen wat we doen en waar we voor staan. En dat is meer dan gelukt. Merci voor de fijne samenwerking!

Floris Verhoeven - zaakvoerder Mad IT

 

Het resultaat

  • Een verhaal dat klopt - Mad IT heeft nu een online verhaal dat helemaal past bij wie ze zijn: technisch sterk, maar tegelijk menselijk en warm.

  • Duidelijke structuur, helder aanbod - De drie pijlers maken in één oogopslag duidelijk waarvoor je bij hen terecht kan. Met een minimum aan IT-jargon, want de nadruk ligt op begrijpelijke taal voor échte mensen.

  • Een tone of voice die werkt - Fris, benaderbaar en zonder poespas - helemaal zoals ze ook écht zijn.

  • Een sterke eerste indruk - Bij toekomstige klanten en collega’s. 

Afsluiten doe ik met een hashtag: #lovemyjob

Wat ik het leukst vond aan deze samenwerking? Me weer onderdompelen in een wereld die niet de mijne is. Er zijn zóveel gepassioneerde ondernemers in Vlaanderen die een sterk verhaal hebben – als ze maar even durven verder kijken dan hun neus lang is. Mogen helpen om dat verhaal bloot te leggen en in woorden te vatten: dát is waarom ik als copywriter doe wat ik doe.

Is jouw online verhaal ook aan een upgrade toe?

Dan duik ik graag mee in je webcopy – en met 99% zekerheid ook in je positionering, aanbod en tone of voice. Omdat het één nooit helemaal losstaat van het ander.

Plan een kennismakingsgesprek
 
Volgende
Volgende

5 fouten die ondernemers vaak maken op hun Over Mij-pagina (+ hoe jij ze slim vermijdt)